مصرف مواد قندی رابه نصف کاهش دهید

17 جولای 2015- کارشناسان کمیته ی مشاوره ی علمی درتغذیه یا SACNبه افراد انگلیسی توصیه کرده اند که میزان مصرف روزانه ی مواد قندی خود را به نصف کاهش دهند.

 دراوایل هفته ای که گذشت، انجمن پزشکی بریتانیا اعلام کرد که از دولت خواسته است 20 درصد بر مصرف قند، مالیات وضع کند. دراین گزارش جدید از SACN- منتشر شده در روز جمعه 17 جولای- متوسط مصرف قند برای افراد بالغ درانگلیس 12 درصد از کالری کل روزانه اعلام شده است که البته این رقم برای یک نوجوان متوسط 18 درصد است.

 سازمان بهداشت جهانی توصیه  می کند که بالغین و کودکان باید مصرف روزانه ی قند – درمحصولاتی مانند آبمیوه های شیرین-  را به کمتر از 10 درصد از کالری روزانه ی خود کاهش دهند.

محققان سازمان بهداشت جهانی می گویند: کاهش مصرف قند به کمتر از 5 درصد از کالری روزانه ، فواید بیشتری را برای همه ی افراد در بردارد.

در توصیه های جدید، بزرگسالان از مصرف بیش از 7 قاشق چایخوری شکر در روز (30 گرم) منع شده اند، این درحالیست که یک قوطی نوشابه معمولاً حاوی 9 قاشق چایخوری شکر است که بیش از مقدار مجاز روزانه ی مصرف شکر می باشد.

مصرف بیش از حد قند با چاقی مرتبط است که آن نیز به نوبه ی خود خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را  افزایش می دهد. در حالیکه در گزارش SACNبر تخریب دندانها توسط شکر نیز تاکید شده است، انجمن دندانپزشکان انگلیس (BDA)درحمایت از گزارش SACNاعلام کرد در سالهای اخیر مراجعه به مراکز درمانی به دلیل پوسیدگی دندان درکودکان افزایش یافته است.

مدیر انجمن دندانپزشکان انگلیس اعلام کرد: درحال حاضر باتوجه به شواهد، وظیفه ی دولت  در ارسال این پیام به صنایع  بسیار روشن است: " درحالیکه  قند افزوده  ممکن است محصولات شما را بیشتر بفروش برساند اما به مشتریان شما صدمه می زند و با مروز زمان  فروش شما افت خواهد کرد".

پرفسور مک دونالد از دانشگاه  ناتینگهام و مدیر SACNمی گوید: شواهد موجود بسیار واضح هستند، مصرف بیش از حد شکر برای سلامت مضر است و ما نیاز به کاهش مصرف شکر داریم. ارتباط مبرهن بین رژیم غذایی مملو از قند و بیماریهایی مانند چاقی و دیابت نوع 2 بیدارباشی برای تجدید نظر در رژیم  های تغذیه ای ما است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/scientific-experts-advise-sugar-intake-should-be-halved-92593070.html